De Antwerpse haven in de 19e eeuw

De groei van de haven in de negentiende eeuw

De hoeveelheid goederen die in de haven gelost werd, stijgt in de negentiende eeuw exponentieel. Van ca. 45.000 ton kort na de Nederlandse tijd, via 200.000 ton in het begin van de Belgische tijd om dan na wat onzekere momenten (politiek) vanaf 1850 exponentieel te gaan stijgen. (Visuele herinneringen (klik voor vergroting): Tegen 1870 is de kaap van een 1.000.000 ton al overschreden. De haven barst uit haar voegen, de haveninstallaties moeten om de zoveel tijd vernieuwd worden, de transatlantische stoomschepen stellen weer andere eisen: In het laatste kwart van de negentiende eeuw graaft men nieuwe dokken ten Noorden van de stad: Amerikadok, Afrikadok, Kattendijkdok, Asiadok, Houtdok, Kempisch dok). De omwalling moet definitief wijken.

havenuitbreiding – Beeteme

Hier twee impressies (oude ansichten) van het Kattendijkdok:

Kattendijkdok


 

Ook ten Zuiden van de stad komen er nieuwe dokken: De Waalse en Vlaamse kaai. Hiervoor moet de Citadel wijken (maar daarom niet getreurd). Een rechttrekking van de kaaien voor het aanmeren van grote (passagiers)schepen zal de bekroning van deze noodzakelijk geachte infrastructuurwerken vormen.

 

Waalse kaai
Vlaamse kaai

One thought on “De Antwerpse haven in de 19e eeuw”

  1. Zoek reeds jaren naar een afbeelding van Jean-François Donnet 1° inspecteur der Antwerpse loodsdien
    benoemd in 1840 en eerste Belgische commissaris permanent toeziecht der Scheldevaart Overleden in november 1866.

Leave a Reply

Your email address will not be published.